lördag 6 december 2014

Göran Perssons dom över Stefan Löfven | Nyheter | Expressen

Det var rätt att utlysa nyval - men det är fel att gå till val med Miljöpartiet.

Det anser förra statsministern Göran Persson.

- Jag tillhör inte dom som tycker att Socialdemokraterna ska gå till val tillsammans med andra, säger han till Expressen i sin första intervju efter det historiska nederlaget för Stefan Löfven - och fortsätter:

- Ska det vara så jävla svårt att få till stånd ett ansvarstagande?

Förra statsministern Göran Persson bryter nu tystnaden om regeringskrisen och statsminister Stefan Löfvens agerande de senaste dagarna.

I en exklusiv intervju för Expressens politikreporter Niklas Svensson ifrågasätter han samarbetet med Miljöpartiet och konstaterar att Sverigedemokraterna "agerat skickligt" under Jimmie Åkessons ledarskap.

Göran Persson avslöjar också att han kommer att delta i den kommande valrörelsen - och konstaterar att blivande moderatledaren Anna Kinberg Batra är en "kompetent person".



Göran Persson var statsminister i tio år innan han tvingades lämna över makten till Fredrik Reinfeldt i september 2006.
Sedan dess har han varit sparsam med intervjuer och avstått från att kommentera det dagspolitiska läget.
Men efterträdaren Stefan Löfvens historiska nederlag i riksdagen i onsdags förändrade allt. Därför väljer han nu att i en exklusiv intervju för Expressen ge sin syn på dramatiken och händelserna som skakat om Sverige i grunden.
Rätt med extraval
Göran Persson inleder med att konstatera att det var rätt av Stefan Löfven att utlysa ett extraval.
- Ja, det var rätt av det enkla skälet att i och med att Reinfeldt avgick på valnatten med hänvisning till att han inte kunde regera med stöd av Sverigedemokraterna - och när sen Sverige-demokraterna ovanpå detta fäller en socialdemokratisk budget därför att de borgerliga i praktiken har börjat att opponera med stöd av Sverigedemokraterna - då visar det att vi har kommit till vägs ände.
- Hade man fått exempelvis en åter- remiss och signaler om att man kan förhandla om budgeten, så hade man ju fått en ny politisk öppning. Men det fanns inga såna tecken, så det är rätt att ha ett nyval nu och det kommer att resultera i, tror jag, att Sverigedemokraternas position som vågmästarparti därmed är över.
Två möjligheter
Enligt Göran Persson finns bara två utgångar av valet den 22 mars:
- Det ena är att vi får en statsminister från alliansens sida och det andra är att Löfven sitter kvar. I båda fallen finns det anledning att tro att man kommer att ha Sverigedemokraterna som någon slags matematisk vågmästare i kammaren. Det innebär att efter det här extravalet kommer man att tvingas, oavsett vem som vinner, träffa en bredare uppgörelse med den andra sidan. Så är det. Man kan bara ha ett extraval, man kan inte göra mer än så.
Göran Persson kommenterar också Sverigedemokraternas agerande som utlöste regeringskrisen. I onsdags valde de att fälla regeringen genom att rösta för alliansens budget i riksdagen.
- Jag tycker att det vittnar om att det är ett ledarlöst parti. Därför att det här var långt ifrån strategiskt. Det var säkert kittlande och det var kul, och man kom i centrum, men man... Det som Jimmie Åkesson byggt upp genom att etablera någon slags politisk förutsägbarhet, det försvann helt med detta. Det visade sig ju vara ett parti som var berett att säga "vi kommer att stjälpa varje regering oavsett..." och så vidare. Så de har verkligen spelat bort sin position.
Hade Jimmie Åkesson agerat annorlunda tror du?
- Det tror jag. Det tror jag. Även om jag inte har mycket till övers för honom, så måste man ändå erkänna att dom har agerat skickligt under hans ordförandeskap, strategiskt skickligt. Och det här var inte strategiskt skickligt.
Gillade inte Sahlins val
Göran Persson anser att Socialdemokraterna nu måste gå till val på sin budget tillsammans med Miljöpartiet - men han gillar det inte.
- Det är ganska självklart. Det är ju det som har utlöst nyvalet. Men valet att ha med Miljöpartiet eller inte, det gjorde Mona Sahlin 2010. Och det var inte ett val som jag gillade vid det tillfället, så var det.
Sahlin gjorde valet, säger du, och Löfven hade bara att rätta sig efter det, eller?
- Nja, sen var det ett faktum. Jag tillhör inte dom som tycker att Socialdemokraterna ska gå till val tillsammans med andra, utan vi ska gå till val på eget program och med en deklaration att vi är beredda att samarbeta med andra om det sen inte räcker. Det har varit ett utmärkt framgångsrecept, både för Sverige och för partiet.
Varför gör man inte det då?
- Nu i det här extravalet så är det... man kunde ha fört en sån diskussion vid 2014 års val, absolut. Det kunde man ha gjort... Men det här extravalet är kört. Men man tog den här ställningen, och jag värderar inte det. Jag bara säger det att 2010 var det stora vägvalet.
Pratar med Löfven
I gårdagens "Skavlan" i SVT framkom det att statsminister Stefan Löfven haft regelbunden kontakt med Göran Persson - också om den nu pågående krisen. Men att säga att den tidigare statsministern är Löfvens rådgivare är att gå för långt, enligt Göran Persson:
- Ja, det är det verkligen. Vi pratar med varandra några gånger, och då och då. Men det går inte att ha en sån relation med en tidigare statsminister. Det blir bara fel, utan nu sitter han där och ska ta ansvaret fullt ut. Det händer ibland att vi pratar med varandra, men jag är definitivt ingen rådgivare.
Renar partiet
På frågan om Socialdemokraternas chanser i extravalet i mars undviker Göran Persson att svara - och konstaterar i stället:
- Jag tror faktiskt att, höll jag på att säga, oavsett hur valet går så är det en situation som är av det slaget att det kommer att fungera renande för partiet.
På vilket sätt då?
- Ja, alltså, jag tror att ganska många vill ta fajten. Och det tycker jag känns... det är den opinion jag möter när jag pratar med aktivister, partiaktivister. De vill ta fajten. Nu räcker det, nu ska vi ta fajten.
- Och det är klart - du ska veta också - att i alla kommuner och landsting är det klart nu med majoriteter och sånt är uppgjort. Man har lagt det bakom om sig. Nu är det det här det handlar om. Det blir en tydlig enkel valrörelse, och det kommer att handla mycket om välfärdsfrågor. Så jag tror att väldigt många känner sig mycket motiverade och taggade.
Vill du ta fajten?
- Ja, en gång politiker alltid politiker, och valrörelse är naturligtvis en anledning att ta fajten, självklart.
Så du kommer att vara delaktig?
- Ja, ungefär som förra gången. Men jag är inget lok precis, det är jag inte. Men jag kommer att göra mitt där hemma i Sörmland.
Göran Persson är mycket kritisk till alliansens agerande under Stefan Löfvens korta stats- ministertid.
- Jag tycker att de har agerat väldigt svagt. Först den märkliga avgången, med hänvisning till Sverigedemokraterna och sen det märkliga blockeringen av Löfven med hjälp av Sverige-demokraterna. Det är ett förfarande som inte går ihop. Det känns att de är ledarlösa, ungefär så.
Den blivande moderatledaren och statsministerkandidaten Anna Kinberg Batra känner han inte närmare. De har aldrig träffats.
- Nej, jag vet ingenting om henne. Inte ett dugg. Jag har bara sett henne i tv några gånger och följt henne i riksdagsdebatter. Hon är säkert en mycket kompetent politiker, men om hon är en partiledare som förmår samla folk - det vet jag inte. Det törs jag inte säga. Men det är en kompetent person, naturligtvis, säger Göran Persson.
Du hävdar att Fredrik Reinfeldts avgång var märklig. På vilket sätt var den märklig?
- Man ska komma ihåg att den riksdag som nu Löfven har blivit utsedd att vara statsminister inför har en kompakt borgerlig majoritet. Så vi hade en högerstatsminister som avgick efter det att högersidan i svensk politik hade fått en mycket kraftig majoritet. Det är unikt, tror jag.
Men då räknar du in Sverigedemokraterna och det vill inte alliansen göra?
- Nej, nej, men om man tänker efter: Att för en vänsterstatsminister ta över i det här läget, statsministerfunktionen, och därtill uppmanas av de borgerliga. Det måste då ha byggt på att man trodde att de skulle vara konstruktiva i oppositionen. Annars är ju allt bara ett spel. Är man beredd att opponera med hjälp av Sverigedemokraterna så får man ju också vara beredd att regera med dom. Och det är det man inte har varit.
Det talas en del om att man borde se över regelverket och göra det enklare för minoritetsregeringar att faktiskt regera. Hur ser du på det?
- Nej, det är att befria det svenska parlamentet från mogenhet, konsensus och ansvarstagande. Ska det vara så jävla svårt att få till stånd ett ansvars- tagande efter praxis i parlamentet?
- Om man nu går Sverigedemokraterna till mötes, för det gör man om man så att säga ändrar voteringsordningen, ja, då har man också infört en ordning i riksdagen där man skärper motsättningarna mellan höger och vänster ännu mer. Det är inte konsensusbyggande, en sådan ordning. Och det är väl därför man också har avstått från det.
Tycker du att det är viktigt att bryta blockpolitiken?
- Ja, det tycker jag är viktigt. Det har vi ju gjort, vi har inte haft några svårigheter att göra det i Sverige när det varit krisläge förut.
Men har Stefan Löfven gjort tillräckligt för att få över alliansen på sin sida?
- Ja, jag tycker nog det. Man får ju komma ihåg att Löfven började med att säga farväl till Jonas Sjöstedt i Vänsterpartiet på ett mycket bryskt sätt, får man nog säga. Det gjorde han ju för att skicka signaler till de borgerliga att "här har ni mig, här står jag och jag är beredd att samarbeta". Tillbaka fick han ingenting, utan en rent stum reaktion.
- Sen tvingades han att gå Sjöstedt till mötes, också det av de borgerliga - för de krävde en garanti för att hans budget skulle gå igenom - och då fick han betala ett högt pris till Sjöstedt. Jag tycker att det är mycket märkligt. Löfven har gjort vad han har kunnat göra. Han har verkligen ansträngt sig och lyssnat, och han har mötts av en borgerlighet som fortfarande lider av val- nederlaget och som saknar ledning. Det är så.


Göran Perssons dom över Stefan Löfven | Nyheter | Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar