lördag 6 december 2014

Ikea satte in 2 miljoner på Rasmus bankkonto | Kvällsposten

Jultomten finns på Ikea i Danmark.

Under ett par dagar fick minst 700 kunder riktigt mycket pengar utbetalda till sina konton.

Fastighetsmäklaren Rasmus Mørch var en av dem. På hans konto landade motsvarande 2,2 miljoner kronor efter ett besök vid returdisken i varuhuset.

Den danske fastighetsmäklaren berättar att hans vänner redan under skoltiden kallade honom för pojken med guldbyxorna.


  • Jag har alltid haft turen på min sida. Jag är typen som kunde stå på ett diskotek och när jag tittade ner kunde jag ha en 500 kronors sedel under skorna.


Det som inträffade i måndags överträffar dock alla tidigare händelser i 29-åringens liv.
Alltihop började med att han besökte Ikea-varuhuset i Tåstrup utanför Köpenhamn för att återlämna en del kökstillbehör efter renovering i bostaden.
Egentligen skulle Rasmus fått tillbaka omkring 9 000 danska kronor.
Men när han senare på kvällen tittade på sin datorskärm upptäckte han till sin skräckblandade förtjusning att det först skett en överföring på 1, 2 miljoner danska kronor - motsvarande 1,5 miljoner svenska kronor - till hans konto.
- Jag hade lagt mig i sängen och bara hörde hur det plingade till gång på gång. Jag fick väcka min sambo och sa att det håller på att ske något helt galet, berättar han i danska Ekstrabladet.

Tog kontakt med Ikea direkt

Dagen efter tog han omedelbart kontakt med Ikea-varuhuset, som knappt ville tro på hans uppgifter. Men allt var sant och från Ikeas sida lovade man att dra tillbaka den generösa återbetalningen från kontot.
Fast dagen efter hände samma sak igen. Då landade motsvarande 570 000 kronor på kontot och en ny telefonvända behövdes till varuhuset.


  • Jag övervägde aldrig någon gång att gå ut och roa mig för pengarna, säger Rasmus. Men jag har läst om andra felaktiga utbetalningar där kunderna behållit pengarna. I ett fall försvann en halv miljon kronor, men personen ifråga fick bara 120 dagar i fängelse.


Från Ikeas sida är man naturligtvis tacksam för att Rasmus tog kontakt med varuhuset.

Ett tekniskt fel

Tina Lindharth, kommunikationsansvarig för Ikea i Danmark, uppger för Ekstrabladet att det sammanlagt handlar om 700 danska kunder som fått för mycket pengar återbetalda på sina konton.
I vissa fall har en och samma kund fått samma belopp utbetalt upp till 190 gånger, enligt Ikea.
Alltihop skylls på ett tekniskt fel. De som "drabbades" var alla kunder som betalat med Diners kreditkort, American Express eller med det danska Dankortet.
Rasmus Mørch har för sin del redan fått sin belöning från Ikea.


De skrev i ett brev att de är beredda att bjuda mig och en ledsagare på en kopp kaffe och en kaka nästa gång vi är i varuhuset.
När Kvällsposten talade med Rasmus på fredagseftermiddagen hade Ikea ännu inte tagit tillbaka några av sina pengar från kontot.


  • Det verkar inte som de vill ha sina pengar. Nu överväger jag nästan att ta sambon med ut på stan och göra en riktigt trevlig kväll, säger han.


På de svenska Ikeavaruhusen har man inte haft den här typen av problem.
  • Nej, sådana bekymmer har vi inte haft, säger Anna Pilkrona Godden, pressansvarig för Ikea i Sverige.


Ikea satte in 2 miljoner på Rasmus bankkonto | Kvällsposten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar